משמורת ילדים וזמני שהות

כאשר זוג עומד בפני הליך גירושין עליו לקבל החלטות רבות, הקשורות לבית, לרכוש המשותף ולפרמטרים נוספים, הרלוונטיים למשפחה עצמה. אחת מההחלטות הללו, ואולי גם זו שנחשבת כהרת גורל קשורה לנושא משמורת ילדים וזמני שהות, המכונים גם "הסדרי ראיה". 

יש כמה נקודות שחשוב לקחת בחשבון, כאשר מקבלים החלטות בעניין זה, ומומלץ מאד לעשות זאת בעזרתם של עורכי דין מיומנים ומנוסים. מכיוון שההחלטות הללו עשויות להשפיע רבות על עתידם של הילדים, טובתם היא הקו המנחה, וזאת, כמובן, לצד היכולת לספק להם את המסגרת התומכת ובעיקר גם הבריאה. 

מהי משמורת ילדים וכיצד זמני שהות קשורים בכך

כאשר מדברים על משמורת ילדים מתכוונים לסטטוס משפטי, המגדיר מי הוא אותו הורה (מבין השניים) אשר יהיה זה שיישא בנטל גידולם השוטף של הילדים. במצב רגיל, לא של פרידה, שני ההורים חיים יחדיו ושניהם מהווים תא משפחתי אחד, כך שעניין המשמורת איננו רלוונטי. אולם במקרים של פרידה או גירושין, יש לבחון זאת על מנת להבטיח את רווחת הילדים ואת שמירת מלוא זכויותיהם של ההורים. במצב שבו ישנה הסכמה מלאה בין ההורים, ההליך הוא פשוט ונקבעים זמני שהות. אולם, כאשר צצות ועולות מחלוקות, נדרש בית המשפט לסייע בכך ולקבוע מה יהיו הסדרי הראייה וכיצד יבוא לידי ביטוי ביום יום. 

אחד הפרמטרים המשפיעים על קבלת ההחלטה קשור בגיל הילדים. על פי סעיף 25 לחוק האפוטרופסות, רשאי בית המשפט לקבוע, ולטובתו של הקטין, כי יישאר אצל אמו עד גיל 6, אלא אם כן ישנן סיבות אחרות, שאינן מאפשרות זאת. יחד עם זאת, אם מעוניינים במשמורת משותפת, כלומר חלוקה שווה של נטל גידול הילדים בין שני ההורים, ייבחן העניין לעומק, תוך התייחסות לאופיו ולאישיותו של הילד, כמו גם מערכת היחסים שלו עם ההורים. 

משמורת ילדים וזמני שהות

האם יש הבדל בין ימי השבוע

אם נקבעה משמורת מלאה, יוחלט גם על זמני שהות. המשמעות לכך בפועל היא מתי וכמה זמן ישהו הילדים אצל ההורה השני, כלומר, זה שאיננו משמורן, כאשר מקובל כיום להתייחס לכך בשתי תקופות: בסופי שבוע – אז ישהו הילדים אצל ההורה שאיננו משמורן אחת לשבועיים, ובחגים וחופשים – לסירוגין ובאופן שווה (פעם אצל האם, פעם אצל האב). לפיכך, כאשר בוחנים את כל הפרמטרים הרלוונטיים לנושא המשמורת וזמני השהות, ישנה חשיבות רבה גם לימי השבוע, שהם אלה המכתיבים לרוב את אופן חלוקת אותה השהות בין ההורים. גם כאן, כמובן, הדבר איננו חקוק בסלע ויילקחו לרוב אלמנטים נקודתיים, הרלוונטיים למשפחה עצמה ובעיקר לילדים.